Amma på bussen, ok?

Idag på vägen hem från min shoppingtur, satte jag mig på min buss men en hel del kassar i knät. Jag valde en fönsterplats vid de platserna där det är 4 säten som är vända mitt emot varandra. Allt var bra tills en ung kvinna med långa röda dreads satte sig framför mig med sitt barn. Direkt insåg jag att min lugna stund var över. Till och börja med ställer hon barnet i ett säte med skorna på? Jag vet att bussen inte är klinisk ren men barnet kan väl sitta ner, och kan den inte det får hon väl ta av honom hans smutsiga skor (jag såg att de var det)? Dessutom fanns det ju andra som ville sitta ner, kunde hon inte ha ungen i knät då, han var väl max 1 år gammal (eller ha kvar honom i barnvagnen)? Ganska snart blir ungen otålig och börjar sparka med fötterna, PÅ MIG! Jag blir irriterad för till och med jag hade kunnat förutspå att han skulle göra så, med tanke på hur trotsigt han uppförde sig! Ta av honom skorna, eller håll i honom ordentligt! Detta sker flera gånger, och mamman suckar lite lätt och ställer tillbaka honom i sätet, han sätter sig ner och sparkar på mig IGEN! Mamman ber mig inte heller om ursäkt för att hon inte kan hålla reda på barnet. Sedan tar hon äntligen upp honom i knät. Äntligen tänker jag! Men nej vad sker, jo hon slänger fram sitt vita bröst och sin enorma rosa nipple som barnet börjar amma ifrån. Shite! Jag kollade snabbt ut genom fönstret!

Jag förstår att det är jobbigt att vara förälder, och att barn måste äta. Men en bussresa på 10 minuter kan man väl skippa, vänta tills du har gått av och sätt dig på en parkbänk, eller pumpa och häll det i en flaska. Jag VILL INTE SE dina bröst, im sorry, och speciellt inte så nära, det är trångt på bussen jag kan inte väja för blottande där. Jag undrar vad den unga killen tänkte som satt mitt emot henne haha?

Folkvettsexperten Magdalena Ribbing har under mer än tio år svarat på frågor om hyfs, stil och etikett i Dagens Nyheter. Hon svarar så här på frågan om det är okej att amma offentligt?

"Hela tidsandan i dag är individualistisk, man anser att ens egen bekvämlighet och trevnad är det viktigaste. Ammandet är förvisso helt naturligt, men jag menar att det inte behöver pågå precis överallt. Som det är nu tillåts ingen utomstående ha några invändningar mot blottade bröst och matning av bebisar i mer eller mindre formella situationer. Många inser inte att de ingår i ett sammanhang och att det handlar om att ta en viss hänsyn till omgivningen, hur trendig man är anser sig vara, säger hon".


Amma hemma (pumpa) eller med folk som känner sig bekväma med det, eller på avstånd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0