När ska man erbjuda någon sin plats på bussen?

Förr i tiden fanns det en skylt i bussarna där det stod: lämna din plats till den som behöver den bättre. Detta är ju självklart än idag, kommer det en person med en krycka i ena handen erbjuder jag min plats. Men ett problem jag har numera är att avgöra vem som på grund av sin ålder jag borde erbjuda min plats till. Jag är nämligen rädd för att förolämpa någon. För erbjuder jag någon min plats betyder ju detta att jag 1.) Uppfattar personen som handikappad 2.) Uppfattar personen som för gammal för att denne ska orka stå upp ett par hållplatser. Så om jag nu råkar erbjuda min plats till en person som jag uppfattar på detta vis, men som inte är det, resulterar det i att jag möjligen förolämpar personen.

Jag har funderat mycket på detta, hur ska jag veta när det är fel eller rätt att erbjuda min sittplats? Ska jag avgöra detta genom att titta efter gråhåriga personer, rynkiga personer eller folk med krokig rygg? Jag har nämligen svårt att avgöra åldern på personer. Jag kan inte se skillnad på någon som är 70 eller 80 år. Det är ändå 10 års skillnad. Denna oro har uppkommit efter att jag blev ifrågasatt av en pensionär på en spårvagn för ett halvår sedan. Jag hade stressat på spårvagnen med en stor väska och allt, då jag skull med tåget till Stockholm. Jag satte mig på första bästa plats utan att jag reflekterade över att det var en handikappsplats. Efter att jag satt mig ner kommer en sur tant på vagnen och frågar mig: - Är du handikappad? - Nej, svarar jag lite förvirrat! - Nä tänkte väl det, säger tanten och puttar undan mig riktigt bestämt. Troligtvis var hon bara en pensionär som tyckte att hon förtjänade platsen, med all rätt så klart, även om hon kunde ha varit något trevligare.

Jag försöker själv sätta mig in i denna situation, alltså om jag var pensionär idag. Om jag blev erbjuden en annans sittplats av en yngre på bussen, skulle jag då bli tacksam, eller skulle jag bli arg och tänka att personen tycker att jag ser ut som döden själv. Jag menar, jag är fortfarande livrädd för att någon på Systembolaget inte ska fråga mig efter legitimation. Och jag lever fortfarande på att jag var tvungen att uppvisa legitimation för mitt inköp av energidryck (det är 15 årsgräns) på Willys för ett par månaders sedan. Ja, jag vill i och för sig inte se ut som 14 men bättre åt det yngre än det äldre hållet i alla fall. Och ja tanten som frågade mig var nog inte riktigt klok, men skit samma.

Nä om jag blir osäker på detta fram över så ska jag bara erbjuda min plats till personer med käpp, det är ett säkert kort.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0